fredag 25 juni 2010

Ett tips ... snabbskrubbning av päror!


När jag var liten firade vi alltid midsommarafton ute hos min farmor på landet. Hon hade en gammal prästgård med offantligt stor trädgård. Där fanns massor för oss barn att göra, och vi var ganska många kusiner. Men vi hjälptes också till allihopa med de grejer som behövde göras som t.ex. snoppa jordgubbar, skrubba päror, duka m.m. Jag, pappa och min bror brukade skrubba päror. Det tog alltid ganska så lång tid.

Vid frukostbordet kom jag med en utomordentlig idé - varför inte högtrycksspola pärorna?? Gubben skulle ändå högtrycksspola av plastmöblerna, så varför inte testa om det skulle funka med pärorna också?? Och min själ ... det gick kanon och "skrubbningen" tog mindre än 5 minuter för att fylla en 10 liters gryta. ME LIKE!

Jag vill passa på att önska alla en GLAD MIDSOMMAR!

3 kommentarer:

  1. glad midsommar själv och ja det hade varit trevligt med en fika nästa vecka, har barnen hemma men det löser sig kram

    SvaraRadera
  2. Ska tipsa mannen om det, tack! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Det var ett bra sätt att få potaisen ren och fin, speciellt om det är många.
    Du får ha en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera